Vi lär oss av varandra. Vi får tips och idéer hur man kan tänka.

Kommentera
Vi skriver faktatexter i par. Just nu skriver vi om religionen islam. Först läser eleverna i två olika böcker om islam. De parläser, varannan mening, högt för varandra. De skriver upp ord i texten som de inte kan förklara på post-it-lappar. Därefter samlar vi allas ord på ett gemensamt dokument.  
 
Nästa lektion börjar vi med att förklara orden för varandra. Därefter börjar eleverna att skriva fakta av vad de vet om islam. De har då orden som stödord. Efter en stunds skrivande stannar vi skrivandet.
Elevparen går sen runt till alla andra klasskompisars faktatexter och läser texterna högt för varandra. På så sätt får elevparen nya ideer vad de kan skriva och hur de kan skriva.
När paren läst allas texter fortsätter de sitt skrivande. Det är full aktivitet och hela tiden pratar man i paren om vad man ska skriva och hur man ska skriva och hur olika ord t ex stavas. 
 
När eleverna börjar tycka att de är klara får  de i uppdrag att titta på sina texter och dela upp texten i stycken och sätta dit underrubriker. Först pratar vi i helklass, vilka underrubriker vi skulle kunna ha. Högtider kommer på förslag. Eleverna arbetar vidare i sina skrivarpar. Det klipps och redigeras i texterna. 
 
 
Eftersom eleverna skriver i par så har de haft stödorden på en IPad och skrivit på den andra. Eleverna skriver i Google dokument och på bilden lär vi oss att dela dokumenten med varandra. Eleverna lär sig snabbt och delar villigt med sig av sina kunskaper om någon annan behöver hjälp.